Deschis Marți-Duminică 10-17 | Închis Luni și sărbători legale |
Deschis acum
Cutia muzicală tip orchestră, construită în 1880, are ca suport de înregistrare cilindrul cu pini, care, prin rotire cu viteză constantă, acţionează asupra registrului cu lamelele vibrante acordate pe note muzicale şi comandă acompaniamentul format din tobiţă şi şase clopoţei.
Melodiile înregistrate elicoidal pe cilindru sunt: Regina mea, Dinorah-Polka, Rigoletto, Aida, Românul, Carmen-Polka, Il Trovatore, Marşul Triumfător. Cutia muzicală este deosebit de atractivă prin aspectul casetei din lemn de trandafir şi acompaniamentul muzical pe care îl prezintă.
Nr. inv.: 2575
Autor: B.A. Bremond
Datare: 1880, Geneva, Elveția
Intrare în colecție: 1996
Loc de păstrare: Expoziția temporară Instrumente de Muzică Mecanică în colecțiile Muzeului Științei și Tehnicii „Ștefan Procopiu”
DESPRE. Cutii muzicale cu cilindru
În secolul al XIX-lea, atât în Europa, cât şi în SUA, apar industrii înfloritoare în producţia automatelor muzicale. Inventate şi construite la început pentru distracţiile de salon ale lumii aristocrate, cutiile muzicale cu cilindru cu pini, automatele cu bandă sau cartelă perforată, cu discuri metalice sau din carton apar şi se perfecţionează într-un ritm alert, cucerind piaţa şi interesul populaţiei pentru aceste maşinării destinate divertismentului.
Industria cutiilor muzicale a apărut şi s-a concentrat industrial în zona Genevei (Elveţia), odată cu inventarea, în 1796 de către ceasornicarul Antoine Favre, a pieptenului metalic muzical. Aceste „bijuterii muzicale” pot conţine pe lângă pieptenele metalic acordat pe note muzicale şi alte surse sonore, precum: tobiţe, clopote sau ancii, fiind cunoscute sub denumirea de cutii tip orchestră. Printre cele mai importante firme producătoare de cutii muzicale s-au evidenţiat: Mermod Frères, Paillard, Reuge, Thorens, Cuendet, Junod à Sainte-Coix, et Nicole Frères, Ducommun-Girod, Brémond à Genève.
DESPRE COLECȚIE. Automate muzicale din patrimoniul Muzeului Științei și Tehnicii „Ștefan Procopiu”
În anul 1958 este semnalată intrarea în colecție a primului automat muzical: un polyphon (Germania, sf.sec.XIX), care va fi înregistrat în registrul de inventar al Muzeului Politehnic (cunoscut sub această titulatură în perioada 1955 – 1994) cu numărul 404. Ulterior în 1962, apar spre achiziționare diverse și reprezentative tipuri de aparate muzicale și automate, precum: patefonul Pathé (Franța, 1920), provenit de la Simionescu V.Constantin din Constanța, cutia muzicală Voix Céleste (Elveția, cca.1880), cumpărată de la Popovici Corneliu din Iași și fonograful Graphophone (S.U.A, 1886-1897), achiziție de la Agarici Iustin din Galați. În anul 1966, Muzeul politehnic va deveni posesorul unei colecții care va permite deschiderea unei expoziții temporare în două camere. În urma succesului de care s-a bucurat, expoziția temporară va fi extinsă în șase camere fiind inaugurată, la 16 noiembrie 1972, ca expoziție permanentă cu titulatura „Înregistrarea și redarea sunetului”.
De-a lungul timpului alături de automate muzicale, colecția se îmbogăţeşte prin achiziţia unui număr apreciabil de suporturi de înregistrare a sunetului (cilindri cu pini, discuri perforate din carton sau din metal, cartele perforate, benzi perforate, cilindri pentru fonograf, discuri din ebonită şi vinil).
În prezent, Muzeul Științei și Tehnicii „Ștefan Procopiu” conservă în patrimoniul său o unică şi valoroasă colecţie de automate muzicale (cutii şi ceasuri muzicale, simfonioane şi polifoane, orgi mecanice și organete, piane mecanice și pianole, orchestrioane, patefoane şi gramofoane), achiziționate din diferite orașe ale României, precum: Iași, Galați, București, Timișoara, Cluj, Sibiu, Alba Iulia, Huși, care se fac remarcate prin caracterul lor de mărturii importante pentru istoria înregistrării şi redării sunetului. Utilizate cu precădere în prima jumătate a secolului al XX-lea şi admirate pentru mecanismul muzical ingenios construit şi design, automatele muzicale concentrează viziunea perioadei de început a erei industriale asupra conceptului de entertainment. Multitudinea de modele şi suporturi de înregistrare (cilindru cu pini, discuri de carton sau metalice perforate, benzi perforate, discuri de ebonită și vinil) îşi (re)găsesc un binemeritat loc al expunerii tematice în singurul muzeu de acest tip din România.