Deschis Marți-Duminică 10-17 | Închis Luni și sărbători legale |
Deschis acum
Automat muzical construit în 1936, prevăzut cu tuburi de orgă comandate de un tambur cu ştifturi și acţionat de un motor pneumatic prin intermediul unei manivele. Pe cilindrul din lemn sunt fixați pini şi punţi din oţel aşezate astfel încât automatul poate reproduce nouă melodii. Pinii acționează asupra unui registru cu 42 de clape, care la rândul lor, printr-un sistem de pârghii şi supape, permit intrarea aerului comprimat din foale în tuburile de orgă aflate în interiorul cutiei.
Nr. inv.: 2647
Autor: Johann Kopeszky, Timișoara, România
Datare: 1936
Intrare în colecție: 1966
Loc de păstrare: Expoziția temporară Instrumente de Muzică Mecanică în colecțiile Muzeului Științei și Tehnicii „Ștefan Procopiu”
DESPRE. Organete și orgi de stradă
Odată cu evoluţia tehnicii instrumentelor muzicale şi apariţia anciilor metalice, locul cilindrului cu pini a fost preluat de discul metalic sau de carton, prevăzut cu orificii menite să antreneze pârghiile pieselor „cântătoare”. Inventate încă din secolul al XVIII-lea, orgile de stradă au cunoscut o largă răspândire până la mijlocul secolul al XX-lea, în diverse țări ale Europei, dintre care și România, unde au purtat denumirea de flașnetă.
În general conțin o cutie de lemn în care se află cilindru ce conține programarea melodiei, un sistem de foale pentru comprimarea aerului și tuburi sonore acordate pe note muzicale. Au fost construite cu diferite dimensiuni, care puteau imita chiar și o orchestră.
DESPRE COLECȚIE. Automate muzicale din patrimoniul Muzeului Științei și Tehnicii „Ștefan Procopiu”
În anul 1958 este semnalată intrarea în colecție a primului automat muzical: un polyphon (Germania, sf.sec.XIX), care va fi înregistrat în registrul de inventar al Muzeului Politehnic (cunoscut sub această titulatură în perioada 1955 – 1994) cu numărul 404. Ulterior în 1962, apar spre achiziționare diverse și reprezentative tipuri de aparate muzicale și automate, precum: patefonul Pathé (Franța, 1920), provenit de la Simionescu V.Constantin din Constanța, cutia muzicală Voix Céleste (Elveția, cca.1880), cumpărată de la Popovici Corneliu din Iași și fonograful Graphophone (S.U.A, 1886-1897), achiziție de la Agarici Iustin din Galați. În anul 1966, Muzeul politehnic va deveni posesorul unei colecții care va permite deschiderea unei expoziții temporare în două camere. În urma succesului de care s-a bucurat, expoziția temporară va fi extinsă în șase camere fiind inaugurată, la 16 noiembrie 1972, ca expoziție permanentă cu titulatura „Înregistrarea și redarea sunetului”.
De-a lungul timpului alături de automate muzicale, colecția se îmbogăţeşte prin achiziţia unui număr apreciabil de suporturi de înregistrare a sunetului (cilindri cu pini, discuri perforate din carton sau din metal, cartele perforate, benzi perforate, cilindri pentru fonograf, discuri din ebonită şi vinil).
În prezent, Muzeul Științei și Tehnicii „Ștefan Procopiu” conservă în patrimoniul său o unică şi valoroasă colecţie de automate muzicale (cutii şi ceasuri muzicale, simfonioane şi polifoane, orgi mecanice și organete, piane mecanice și pianole, orchestrioane, patefoane şi gramofoane), achiziționate din diferite orașe ale României, precum: Iași, Galați, București, Timișoara, Cluj, Sibiu, Alba Iulia, Huși, care se fac remarcate prin caracterul lor de mărturii importante pentru istoria înregistrării şi redării sunetului. Utilizate cu precădere în prima jumătate a secolului al XX-lea şi admirate pentru mecanismul muzical ingenios construit şi design, automatele muzicale concentrează viziunea perioadei de început a erei industriale asupra conceptului de entertainment. Multitudinea de modele şi suporturi de înregistrare (cilindru cu pini, discuri de carton sau metalice perforate, benzi perforate, discuri de ebonită și vinil) îşi (re)găsesc un binemeritat loc al expunerii tematice în singurul muzeu de acest tip din România.